Co myślą inni, czyli badania marketingowe

Gdyby marketerzy wiedzieli co tak naprawdę siedzi w głowach konsumentów to bez mała 90% ich pracy stałoby się o niebo łatwiejsze. Tak prosto jednak nie jest. Nic nie daje nam gwarancji powodzenia danego projektu, nawet najlepsze badania marketingowe nie zastąpią czegoś tak nieuchwytnego jak intuicja i doświadczenie. Skąd mamy wiedzieć co myślą i czego chcą nasi konsumenci? Do dyspozycji masz kilka narzędzi w tym dosyć niski kosztowo monitoring opinii.

Jak zbadać opinię klientów o Twojej firmie? Masz do dyspozycji kilka metod – możesz poprosić o dokonanie pomiarów profesjonalną firmę badawczą przy czym takie rozwiązanie może trochę kosztować przy czym zyskasz pewność, że tematem zajmują się profesjonaliści. Takie informacje możesz zdobyć też na własną rękę. Oto krótki przepis.

Najpopularniejszym i chyba kosztowo najbardziej korzystnym rozwiązaniem jest proszenie klientów o wypełnienie anonimowej ankiety. Jednak uwaga! Trzeba wziąć poprawkę na to, że po pierwsze ludzie mają tendencję do zatajania prawdy a po drugie – grupa osób odpowiadających na pytania, wypełniająca ankietę może nie być reprezentatywna dla całości konsumentów korzystających z Twoich usług czy kupujących Twoje produkty. Czyli może zdarzyć się tak, że ankietę wypełni określona kategoria klientów – nawet ta stanowiąca ich mniejszość. Dlatego tak istotne jest aby zachęcić do wypełnienia ankiety jak największą liczbę osób. Jak to zrobić? Postarajmy się dotrzeć do klientów przez kilka kanałów. Powiadommy o tym na stronie internetowej, w newsletterze – zaprośmy do wypełnienia ankiety przez internet jak i osobiście na miejscu w sklepie. Dużą i skuteczną zachętą do wypełnienia ankiety jest jakiś benefit – każda sobą, która wypełni ankietę może otrzymać od nas np. 5% rabat na najbliższe zakupy.

Teraz kwestia samej ankiety. Ważne aby była ona logiczna, krótka i zrozumiana. Unikajmy kwiecistych zdań i przydługich wywodów. Warto napisać a ankiecie – na jej początku ile trwa jej wypełnienie – np. 1 minutę. Na koniec koniecznie trzeba dodać zdanie w którym podziękujemy osobie wypełniającej ankietę za poświęcony czas np. „Dziękujemy za wypełnienie ankiety! Dzięki Państwu stajemy się lepsi”. Oczywiście samo stworzenie i zebranie ankiet – choć są to ciężkie zadania – to zaledwie preludium do analizy i wyciągnięcia wniosków. Potem trzeba jeszcze daćs obie czas na wdrożenie ewentualnych zmian.

Warto pamiętać, że klienci niekiedy sami publikują informacje o naszej firmie – głównie w sieci. Tak dzieje się nie tylko w kontekście pozytywnym, ale także (pewnie nawet częściej)

negatywnym. Dlatego też opłaca się prowadzić regularnie monitoring opinii. Wystarczy poszukać w sieci opinii o naszej firmie.

You may also like...