Dział marketingu od podstaw

Coraz więcej firm decyduje się stworzyć w swoich strukturach działy marketingu. To znak, że walka o klienta się zaostrza i profesjonalizuje. Samo stworzenie działu to jednak dopiero wstęp do sukcesu. Trzeba jeszcze zadecydować kto będzie go tworzył i za co odpowiadał a to już znacznie poważniejsza sprawa. Oto krótki poradnik dla debiutantów!

Zanim stworzymy dział marketingu firmy to musimy odpowiedzieć sobie na pytanie czy jesteśmy w stanie sfinansować jego istnienie. Nie chodzi tu nawet o pensje pracowników – choć te też stanowią jakieś obciążenie firmowego budżetu. Mowa tutaj o kosztach kampanii reklamowych, promocji, gadżetów. Promowanie firmy kosztuje i trudno tu wchodzić w dyskusję. Oczywiście – dział marketingu będzie też zapewne odpowiedzialny za optymalizację wydatków na działania promocyjnej i reklamowe, jednak jakieś pieniądze na start trzeba znaleźć.

Zadania działu, budżet działu

Dział marketingu powinien mieć jasno określone działania, priorytety – do wykonania w ramach przydzielonego mu budżetu. Do zadań można włączyć np. prowadzenie spraw z zakresu media relations, przygotowywanie materiałów promocyjnych, copywriting, bieżące utrzymanie strony, tworzenie bloga firmowego, czy pozyskiwanie partnerów do współpracy z zakresu PR. Im więcej zadań będzie spoczywać na dziale, tym więcej rąk do pracy będzie musiało się w nim znajdować i tym większy budżet będzie potrzebny. Ważną sprawą jest też przepływ informacji – dział handlowy i marketingu powinny ze sobą współpracować – praktyka pokazuje, że bywa z tym różnie. Dział marketingu powinien wiedzieć też o planach biznesowych firmy – jeżeli planowane jest wprowadzenie nowej linii produktów, to pracownicy działu będą mogli przygotować strategię promocyjną i wcielić ją w życie.

rozwiązanie problemu marketingu

Kto pracuje w dziale, kto będzie potrzebny?

Kto powinien pracować w dziale marketingu? Tutaj potrzeby i aspiracje szefów firmy spotykają się z możliwościami finansowymi przedsiębiorstwa. Na pewno powinna być osoba odpowiedzialna za opracowywanie strategii i jej wdrożenie. Lider zespołu musi mieć stosowne doświadczenie i wiedzę aby ewentualnie kierować pracą pozostałych członków. W zespole przyda się także grafik i informatyk, a także osoba dobrze znająca się na public relations oraz komunikacji wewnętrznej.

You may also like...