Komunikacja z kontrahentami – da się?

Wiele firm działa w sektorze B2B, czyli ma klientów biznesowych. Jednak nawet firmy działające w sektorze B2C maja swoich kontrahentów, czy partnerów. Jak budować z nimi relacje? Rzadko się o tym mówi a szkoda – przecież tak głośno słychać o znaczeniu współpracy biznesowej. A współpraca to przecież też jest komunikacja. Tylko, że w przypadku budowania relacji z kontrahentami trzeba zapomnieć o gigantycznych kampaniach i postawić na ..codzienność.

W przypadku promowania produktów dla klientów sprawę mogą załatwić reklamy w prasie, radiu, TV bądź np. promocja sprzedaży czy degustacja. Gdy rzecz idzie o budowanie relacji, wizerunek można angażować się charytatywnie, można kierować do odbiorców newslettery, czy oferować im eksperckiego bloga. Co jeśli chcemy poprawić i świadomie kształtować relacje z kontrahentami?

Na co dzień i od święta

Na pewno trzeba zacząć od podstaw. Zwracajmy się do nich z szacunkiem, dotrzymujmy słowa, odpisujmy na maile, nie zawalajmy terminów. Przyda się też dobra identyfikacja wizualna – nasze firmowe dokumenty powinny być „z jedne parafii”, ładnie wykonane, porządne. Nie wahajmy się też obdarować kontrahentów biurowymi akcesoriami z logo naszej firmy. O relacje z kontrahentami można – a nawet trzeba zadbać od święta. Gwiazdka, rocznica działalności firmy, albo inna okazja – warto ją wykorzystać i chociaż wysłać kartkę z życzeniami – ręcznie wypisaną. Rozwiązaniem w wersji lux, jest zorganizowanie eleganckiej kolacji, spotkania czy innego eventu przeznaczonego dla kontrahentów. Takie wydarzenia muszą być dopięte na ostatni guzik i być ucztą dla podniebienia. Warto też nakręcić z nich film video i wysłać go na płcie do kontrahentów.

Miejsce spotkań na poziomie

Zatroszczmy się też o miejsce przyjmowania kontrahentów. Nie może być to byle jaka salka z opadającymi szafami, a ładne, reprezentacyjne miejsce. Należy dołożyć starań aby stwarzało ono odpowiednią, miła atmosferę – dobrze aby stały tam jakieś smaczne cukierki. Nieopodal winna znajdować się też toaleta – gotowa na odwiedziny gości. Co z przyjmowanie kontrahentów? To teatr – tak samo jak życie. Gospodarz spotkania wyciąga rękę i zaprasza do salki, pyta się czy czegoś nie potrzeba do picia – warto aby w „pogotowiu” stała osoba, która przyniesie zamówiony przez gościa napój. Z tego względy w firmie trzeba mieć zestaw podstawowy: wodę, sok, oraz ekspres do kawy. Na koniec wizyty można pochwalić się nowym firmowym gadżetem i wręczyć go kontrahentowi. W okolicy nowego roku może być to np. kalendarz etc. Oczywiście na spotkanie z kontrahentem trzeba też się odpowiednio ubrać: rządzi tu, jak można się domyślać, klasyczna elegancja.

Źródło creandi.pl

You may also like...