Marketer w firmie

Marketerzy i PRowcy zajmują się zwykle raczej komunikowanie z klientami, szeroko rozumianym otoczeniem firmy. To jednak nie wszystko! W komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa także jest wiele do zrobienia. Zaniedbania w tym względzie mogą mieć przykre konsekwencje – z drugiej strony sprawne zarządzanie komunikacją wewnętrzną może przynieść słodkie owoce.

O ile komunikacja na zewnątrz jest z reguły dobrze zabezpieczona przez marketerów właścicieli firm to z komunikacją wewnętrzną bywa rożnie a niektórzy nawet powątpiewają w jej istnienie. Komunikacja wewnętrzna jednak istnieje i od nas już tylko zależy czy ją właściwe poprowadzimy.

Przez internet, bądź osobiście

Najpierw przegląd narzędzi. Do dyspozycji mamy kanały wykorzystywane w tradycyjnej komunikacji z klientami a zatem telefony, maile a także osobiste spotkania. Niezłym sposobem na budowanie relacji z pracownikami i załogą są newslettery opowiadające o tym, co zdarzyło się w firmie. W większych firmach, głównie korporacjach, managerowie korzystają czasem z usług oferowanych przez wydawnictwa typu custom publishing i zlecają im przygotowanie gazetek czy magazynów stworzonych specjalnie z myślą o pracownikach. W takich gazetkach oprócz wiadomości stricte dotyczących życia firmy pojawiają się też materiały dotyczące na przykład zainteresowań pracowników a także elementy rozrywkowe np. krzyżówki bądź nawet konkursy. Innym, często stosowanym rozwiązaniem jest intranet czyli rodzaj wewnętrznego internetu z którego korzystają pracownicy.

Integracja z głową i na czasie

Komunikacja wewnętrzna jest tym lepsza, im więcej zrozumienia jest między pracownikami. Banał może tak, ale prawdziwy. Nie bez powodu firmy wydają spore pieniądze na wszelkie wyjazdy, akcje i zabawy integracyjne. Podczas wyjazdu np. w góry integruje się najlepiej, ale zwykłe wypady na pizzę też mogą przynieść dobre rezultaty. Ważne aby to firma pokrywała większość(bądź wszystkie) wypadki dotyczące wyjazdu. Istotne jest także to, aby pracownicy chcieli udać się na taką integrację i byli na nią otwarci. Dlatego wybierając miejsce odbycia wyjazdu i atrakcje na miejscu warto spytać ich o zdanie. Co robić w trakcie takiej wspólnej integracji? Możemy wybrać się na wycieczkę po okolicy, zwiedzanie zamku, wspólny obiad. Sporo rozrywki dostarczyć mogą rożne turnieje i zabawy.

Coś dodatkowego

Ważnym elementem komunikacji wewnętrznej są także benefity jakie oferujemy pracownikom. Załoga musi czuć, że to ona stanowi największy kapitał firmy i, że jej potrzeby są ważne dla kadry zarządzającej. Do grona najbardziej pożądanych benefitów należy opieka medyczna, samochód służbowy, zajęcia językowe czy karnety na siłownię. Niektóre firmy oferują pracownikom też preferencyjne ceny obiadów. Korzyściami dla pracowników mogą być także telefony służbowe czy dofinansowanie wakacji. Ważne jednak aby dobrze zastanowić się nad wyborem benefitów – jeśli raz damy pracownikom jakieś korzyści to zrezygnowani z nich będzie bardzo niemile widziane.

You may also like...