Media relations – o co chodzi i dlaczego

Kto nie marzył nigdy aby poczytać o swojej firmie, czy marce na pierwszych stronach gazet i to – zaznaczmy – w pozytywnym kontekście? Chcieć to jednak za mało. Oczywistym jest, że największym zainteresowaniem mediów cieszą się duże organizacje. Mniejsi gracze nie są jednak bez szans! Trzeba tylko wiedzieć co robić i jak aby z jednej strony uniknąć wpadek a z drugiej osiągnąć zamierzone cele. Zapraszamy na krótką podróż po świecie media relations!

Mówiąc bardziej po polsku, media relations to relacje z mediami. Dziś coraz więcej firm i organizacji zdaje sobie sprawę, że takie działania można w ogóle prowadzić. Nic nie przychodzi jednak łatwo. Zainteresowanie mediów trudno wzbudzić – no chyba, że dochodzi do jakiegoś skandalu. Z drugiej strony – właśnie takiego zainteresowania chce się przecież uniknąć. Dobrze prowadzone relacje z dziennikarzami mogą nie tylko przyczynić się do budowania pożądanego przez zarząd wizerunku przedsiębiorstwa, ale pomogą też w razie ewentualnego kryzysu.

Teoria i praktyka

media-relationsMedia relations można podpiąć pod działania PR i uznać je dodatkowo za część strategii marketingowej. Teoretyczne aspekty zostawmy jednak akademikom. W praktyce dnia codziennego liczy się racze styl prowadzenia relacji, choć wiedzy i fachowych kompetencji też nie można nie doceniać. Doświadczenie podbudowane wykształceniem czy wiedzą jest w cenie. Jeżeli w naszej organizacji nikt nie dysponuje stosownym przygotowanie najlepiej zatrudnić kogoś odpowiedniego bądź na przykład zlecić sprawy ze sfery media relations wyspecjalizowanym agencjom marketingowym. Ważne aby nie podchodzić do tematu lekceważąco – działania ad hoc nie przyniosą określonych rezultatów i szkoda czasu na chaotyczne działania.

Narzędzia, które wiodą do mistrzostwa

Media relations prowadzi się zwykle za pomocą kilku narzędzi. Najpopularniejszym z nich jest informacja prasowa oraz konferencja prasowa. Ważne! Z mediami kontaktujemy się tylko wówczas, gdy mamy coś faktycznie ważnego do powiedzenia. Jeśli nie mamy – to nie ma co zawracać im głowy. Zresztą, na newsa, który wcale newsem nie jest nikt raczej nie zwróci uwagi a już na pewno nie spojrzy na nią wykwalifikowany dziennikarz. Dlatego też należy dołożyć wszelkich starań aby dostarczać dziennikarzom wartościowych informacji. To, że firma X wypuszcza na rynek nową linię np. kremu do rąk, jeszcze niekoniecznie zainteresuje media. Jeśli jednak napiszemy informację prasową pokazują innowacyjność produktu, szanse rosną. W mediach najlepiej „sprzedają” się twarde dane. Jeśli zatem jesteśmy ubezpieczycielem to może warto stworzyć specjalny raport w którym przybliżymy np. preferencje ubezpieczeniowe konsumentów.

Konferencja? Nie na każdą okazję

Jeśli chodzi o konferencje prasowe to one zarezerwowane są dla naprawdę dużych wydarzeń i ważnych spraw. Istotną kwestią jest kierowanie wiadomości i zaproszeń na spotkania do tych, którzy mogą być zainteresowani. Dlatego jeżeli kierujemy produkty do kobiet – to wysyłajmy informacje prasowe do dziennikarzy zainteresowanych tematem.

You may also like...